JOM Puasa Sunat!

By on May 12, 2013

Adelaide, 11 Mei 2013-Baru-baru ini Biro Pembangunan Insan ISMA SA telah melancarkan sebuah kempen bertemakan JOM Puasa Sunat!

jom puasa sunat

Kempen yang dilancarkan ini bertujuan untuk mengingatkan masyarakat akan kedatangan bulan ramadhan tidak lama lagi.

Kempen ini juga bertujuan untuk memberi kesedaran kepada masyarakat tentang kepentingan persediaan diri untuk menyambut bulan ramadhan dengan melatih diri supaya berpuasa. Ini boleh dilakukan dengan melakukan puasa sunat isnin dan khamis dan puasa sunat-sunat yang lain di sepanjang bulan Rejab dan Sya’ban.

Terdapat banyak dalil di dalam Al-quran dan Hadith Rasulullah solallahu alaihi wassalam yang meriwayatkan  fadhilat amalan berpuasa ini. Antaranya adalah untuk memperoleh ampunan dan pahala yang besar di sisi Allah SWT. Firman Allah SWT:

“Sesungguhnya laki-laki dan perempuan yang muslim, laki-laki dan perempuan yang mukmin, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang khusyuk, laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar”.(Al-Ahzab:35)

Lagi dalam riwayat hadith:

“Setiap amalan kebaikan yang dilakukan oleh manusia akan dilipatgandakan dengan sepuluh kebaikan yang semisal hingga tujuh ratus kali lipat. Allah Ta’ala berfirman (yang ertinya), “Kecuali amalan puasa. Amalan puasa tersebut adalah untukKu. Aku sendiri yang akan membalasnya. Disebabkan dia telah meninggalkan syahwat dan makanan keranaKu. Bagi orang yang berpuasa akan mendapatkan dua kebahagiaan iaitu kebahagiaan ketika dia berbuka dan kebahagiaan ketika berjumpa dengan Rabbnya. Sungguh bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau minyak kasturi.”” (HR. Muslim no. 1151)

 

Pepatah english ada mengatakan “practice makes perfect” jadi untuk menjadikan ibadah puasa di bulan ramadhan kita sesempurna yang mungkin, haruslah kita melatih diri dengan melakukan puasa-puasa sunat bermula dari sekarang. Diharapkan kempen ini dapat menerapkan nilai ini di dalam masyarakat muslim khususnya. 

JOM PUASA SUNAT!

 

 

Disediakan oleh,

Biro Pembangunan Insan ISMA SA (PESAN)

Share

About Penerangan ISMA Australia